Één van de belangrijkste taken van een manager is vaak het onderhouden van een positieve relatie met de werknemers. Uiteraard kan je stellen dat het uiteindelijk allemaal draait om het boeken van zo veel mogelijk winst, maar je zal merken dat deze twee dingen veel met elkaar te maken hebben. Wanneer er een goede persoonlijke band is tussen managers en werknemers zal de intrinsieke motivatie van werknemers een stuk hoger komen te liggen. Het kan heel onbewust gebeuren, maar vaak is er alleen contact tussen de werknemers en de manager wanneer er iets fout is gegaan, of wanneer er iets verteld moet worden. Om dit te doorbreken is het belangrijk om ook aan positive reinforcement te doen, ofwel positieve bekrachtiging in het Nederlands. Het gaat er om dat er zo veel mogelijk positief contact is wanneer er iets positiefs te melden is.

Complimenten

Het belangrijkste van positive reinforcement is dat je zo veel mogelijk laat blijken dat er waardering is voor de werknemers. Als er een reden is om een compliment te geven, doe dat dan ook. Wees specifiek over de reden van het complimenten, en leg uit waarom dat positief is. Als iemand bijvoorbeeld een paar uur extra heeft gewerkt om een klus af te maken, zeg dan hoe belangrijk het was dat het klusje die dag af is gekomen, en hoe fijn het is dat diegene hierbij wilde helpen. Ook al zijn het maar hele kleine dingetjes, het gaat er voornamelijk om dat een groot gedeelte van het contact tussen manager en werknemer positief is. Uiteraard moet er echter ook genoeg ruimte zijn om kritiek te leveren en serieuze zaken te bespreken.

Kleine cadeautjes

Het kan ook heel goed werken om periodiek een rondje cadeautjes uit te delen. Dit kunnen hele kleine dingetjes zijn zoals een waardebon voor een alledaagse winkel, of een cadeautje dat past bij een bepaalde periode. Denk hierbij aan een paar sterretjes voor Oud en Nieuw, of een luxe chocoladeletter voor Sinterklaas. Binnenkort komt Pasen eraan, en misschien is dat wel een mooi moment om te beginnen met het toepassen van positive reinforcement. Je kunt voor alle werknemers een mandje met paaseieren kopen, of een ander leuk paaspresentje. Hier kan je een kaartje bij doen met wat je vooral waardeert in de werknemers als individu. Hou het natuurlijk wel professioneel, dus iets inhoudelijks over hoe zij hun werk doen. Als het goed is heeft een manager hier een goed overzicht van.

Uiteindelijk zijn er nog vele andere manieren om een blijk van waardering te geven. Complimenten zijn altijd erg belangrijk, en een cadeautje kan nooit kwaad. Hou vooral in je achterhoofd dat het er vooral om gaat dat er ook gesprekken met een positieve communicatie gevoerd worden met de werknemers, of dit nu verbaal of nonverbaal is.